Mikor én katona lettem,

Mikor én katona lettem,

De sok mindent elszenvedtem.

Mint a kutyát, nyúztak, rúgtak,

Míg valahogy rendbe hoztak.

Tanítottak, hogy kell állni,

Katonásan szalutálni;

Fegyvertusát hátrahúzni,

Kommandóra kézbe fogni.

Tisztogattam, mosogattam,

Mégis mindig piszkos voltam.

Káromkodták az anyámat,

Hogy miért is szült fiának.

Sok komiszság történt velem,

Bundás kutya volt a nevem.

Nyugodni sem hagytak ágyon,

Lezavartak éjszakákon.

Soha annyit nem szenvedtem,

Sokszor két napig nem ettem.

Éhen kellett kirukkolni

Bakancsomat kipucolni.

Ruhám bármilyen tiszta volt,

A káplárom mégis így szólt: -

- Kend a ruhát azért kapta,

Hogy ne legyen pecsét rajta! -

Ha azt mondtam, hogy pucoltam,

Reá azt a választ kaptam:

- Ne pucolj, csak tiszta legyen,

Mint a tükör, fényesedjen! -

Hogyha piszkos volt a gombom,

Akkor volt csak komisz dolgom.

Ha véletlen könnyem esett,

Reám mordult, mint egy veszett:

- Csak hat óra vasat neki,

Azt bizony le kell tölteni!



Nagykanizsa (Zala)



Forrás: Ortutay Gyula - Magyar Népdalok<http://mek.oszk.hu/06200/06234>