Amerika nekem nem szülőhazám;

Amerika nekem nem szülőhazám;

Nincsen benne se víg napom, se órám;

Búval élem, búval töltöm világom,

Senki se látja szomorúságom.



Fiuméban ültem fel a hajóra,

Visszanéztem széles Magyarországra.

Áldott legyen Magyarország örökre,

A sok magyar boldog lehessen benne!



Mikor kezdtem a gőzhajón utazni,

Kezdett velem a gőzhajó játszani;

Én meg csak úgy sóhajtoztam magamba:

- Én istenem, segíts vándorlásomba!



Piros rózsa virágzik a hegytetőn;

Árva vagyok, elhagyott a szeretőm.

Hej, de sokat fáradoztam utána,

Mégis ki vagyok a szívéből zárva.



Fényes csillag, hej, de régen vándorol!

- Nem láttad-e a babámat valahol?

- Láttam biz én Észak-Amerikába;

Rásütött a fényes csillag sugára.



Átány (Heves)



Forrás: Ortutay Gyula - Magyar Népdalok<http://mek.oszk.hu/06200/06234>