Trebinyétől de messze van Komárom!

Trebinyétől de messze van Komárom!

Masírozunk a bosznyai határon.

Hull a könnyem, verejtékem, hiába!

Nem hajtanak szegény baka szavára.



- Százados úr, pihenjünk egy keveset!

- Csak előre, édes fiam, nem lehet!

- Csak előre, hegyen-völgyön szaporán!

Sose látom többé az édesanyám.



Mért is hoztak engem ilyen messzire?

Nincs itt az én kis szívemnek senkije:

Idegen itt erdő, mező virága,

Mért is jöttem e szomorú világra?



Ha kinyílik az ibolya virága,

Isten veled, barna bosznyák leánya!

Isten áldja meg a hegyet és völgyet,

Nem masíroz magyar baka rajt többet.



A bosznyai lágerbe szól a nóta,

Ilyen szépen nem szólt már az régóta.

Szabadulok, kis kedvesem, a nyáron,

Búcsúzok egy csuhesznek a lányától.



Ha tavasszal fölülünk masinára

Isten veled, bosznyákoknak országa!

Sirathat már minket aztán akárki;

Nem lesz olyan, mint volt a Mollinári.



Isten veled, bajtárs, megyek hazámba,

Úgyis régen várnak már odahaza.

Halavány lett a bajtársom orcája,

Neki kezet nyújtottam utoljára.



Megy a gőzös szép Magyarország felé,

Az én kedves szüleim háza felé!

Örömkönnyek hullanak a szememből,

Ha meglátom kicsi falum messziről.



Adjon isten szép jó estét, angyalom!

Most érkeztem haza nagy Bosznyiából.

De én most már édes hazámba vagyok.

Édes kis angyalom, a tied vagyok.



Ipolybalog (Hont)



Forrás: Ortutay Gyula - Magyar Népdalok<http://mek.oszk.hu/06200/06234>